Back

Obraz

Maria Cristina Zarbo

University / School

HARIM Accademia Euromediterranea

Le divise militari nate per rappresentare visivamente un immaginario di mascolinità assoluta, compiono un percorso di ossimori, virando ad icone di un nuovo possibile femminismo. Cristina Zarbo parte dal recycling e nello specifico dalle uniformi appartenute alla sua famiglia; feticci che fino ai primi decenni del duemila venivano cuciti dalle sartorie della marina militare. L’austerità iconica e il rigore dei capi vintage viene smembrato e ricomposto nella capsule “OBRAZ”, così da tramutarsi in mini-dress o in vezzose giacche e cappotti in lana vergine, ovviamente nelle tinte del verde marcio. Le spalle sono ampie e autorevoli, a contrasto con il punto vita, stretto e ben segnato. Maschere antigas come accessori, cinture portamunizioni, tasche e cerniere a vista, bottoni con stemmi e spalline da giacca in cordone metallico; dettagli che sottolineano uno stile attinto anche dalla filmografia post-apocalittica degli anni Ottanta. A questi elementi vengono poi innestate maglie a coste in lana e denim, pelle, jersey e tessuto tecnico per il bomber. Il giubbotto antiproiettile in misto lana viene edificato lavorandolo all’uncinetto; il jeans viene impuntato a rombi e sfilacciato a mano. Le trecce in fettuccia di cotone e impunturate vengono infine applicate sulle maniche e sui dettagli del bomber.

 Militar uniforms, created to visually represent an image of absolute masculinity, they make a journey of oxymorons, turning towards a new possible feminism’s icons.
I started from recycling and, specifically, from my family’s uniforms; Icons that since the first  decades of 2000 were sawed by the Marina Militare’s tailors, that’s why they were all left without lining.
The iconic austerity and the strictness of vintage garments are dismembered and reassembled in the “Obraz” collection, so that it turns into mini-dresses or in charming virgin wool coats and jackets, clearly in dark green colour.
The shoulders are ample and authoritative, in contrast with the waistline, tight and well marked.
Gasmasks as accessories, ammunition holder belts, zippers and pockets in sight, buttons with coats of arm and the jacket’s shoulder straps in metallic cord; Details that underline a style that is also drawn from the 80’s post-apocalyptic filmography.
Furthermore, to these elements are then grafted some ribbed knits in denim and wool, leather, jersey and technical fabric for the bomber jackets.
The bulletproof vest in wool blend is built from crochet; The jeans is stitched in roars and pulled out by hand. Lastly, the cotton webbing braids are applied on the bomber’s details.