Back

Portfolio

Martina Aroldi

University / School

Istituto Secoli

Nel portfolio si trova la presentazione dei progetti sviluppati durante il mio percorso di studi, la sintesi di una crescita non solo tecnica ma anche stilistica personale.

La collezione “Mostro delicato” parla di come lo spleen descritto da Baudelaire ne “I fiori del male” possa essereriportato ai giorni nostri, tradotto nel vittimismo della noia inconsapevole della massa. L’arte nella contemporaneità viene ridotta a sé stessa, non raccontando più di una “spensierata impertinenza”. Per una rottura è necessario creare del “nuovo” facendo arte.

Per quanto riguarda la moda deve essere un’astrazione dalla realtà se la vogliamo intendere come tale; ma se non c’è malessere non c’è arte; essa nasce così come per Baudelaire dall’angoscia che ci comprende, ci spinge per arrivare agli altri e salvare un mondo fatto di noia.

Il secondo progetto “Il brutto espressivo” mette in evidenza che colpire profondamente l’osservatore diventa piùimportante rispetto all’incantarlo con la “bellezza” dei canoni classici che vengono spodestati per dare spazio a forme“disarmoniche”, colori “evidenti” e immagini “aspre”. L’ultimo progetto “Divinazione Mistica” racconta il percorso di una civiltà catturata da una forte fede religiosa, che attraverso la possessione arriva l’assoluzione.

In my portfolio you can find the presentation of all of the projects, I developed during my studies, the synthesis of a growth that is not only technical but also stylistic.

The collection “Mostro delicato” talks about how the spleen, described by Baudelaire in “Les Fleurs du mal” can be relatable to the present day, translated into the victimism of the oblivious boredom of the masses. Art in thecontemporary world is reduced to itself, no longer telling of a “light-hearted impertinence”. To achieve a change, itis necessary to create something “new” by making art.

In the same way, as far as fashion is concerned, it must be an abstraction from reality if we want to achieve the same result; but if there is no discomfort, then there is no art; it is born, as for Baudelaire, from the anguish that belongs to us, that pushes us to reach others and save the world from boredom.

The second project “Il brutto espressivo” highlights that deeply striking the observer becomes more important thanmesmerising him with the classic standards of beauty that are ousted to give space to “disharmonious” shapes, “evident” colors and “harsh” images.

The last project “Divinazione Mistica” tells the story of a civilization captured by a strong religious belief, which through possession arrives at absolution.