Back

Fragments de lumiere

Auriane Bon Mardion

University / School

Accademia Costume & Moda

Un nuovo modo di osservare la luce. Multicolore, morbida o esplosiva, traslucida o opaca.

Una tavolozza di infinita ricchezza, dove ogni tono è tanto unico quanto effimero. L’arte della luce è ancorapiù particolare attraverso il vetro. La luce passa attraverso il vetro e si riflette, creando nuove sfumature. Ogniasperità del vetro viene trascesa e trasformata in una forma, in un colore.

Questo fenomeno si può osservare in particolare con le vetrate. Dipinte, incise, tagliate, intarsiate, tra il gioco del vetro e della luce. In questa collezione, gioco con gli effetti e i riflessi. Un gioco di tessuti, di designtessile dove linee ed elementi si trasformano in ricami. Trasparenti, fluidi, opulenti, stravolgiamo gli effetti per sfidare la nostra percezione visiva. Per trovare l’equilibrio perfetto, ho studiato il lavoro del designer Louis Comfort Tiffany. Maestro vetraio del movimento Art Nouveau, ha inventato un modo tutto suo di lavorare ilvetro. Plissettato, marmorizzato, moiré, crea il vetro in volume. Le imperfezioni, di colore o di effetto, sono per lui un fatto positivo. L’artista innova costantemente per trovare nuovi effetti; il suo obiettivo è rimuovere:creare più colori con il vetro di quanto sia possibile fare con una tavolozza di colori.

Come innovatore, ha creato un suo tipo di vetro, il vetro Favrile. Aggiunge polvere metallica al vetro ancoraliquido per conferirgli un effetto iridescente. I colletti diventano magnolie, i giromanica sono raglan e i tagli sono ampi e arrotondati. Giochiamo con i tagli, scolpiamo il capo. Per questo, selezioniamo tessuti che mantengono la loro forma: taffetà, organza doppia e tripla e moiré. Con questi tessuti creiamo capolavori, cappotti, pantaloni, gonne, mantelle o camicie. Per capi fluidi, gonne o abiti, privilegiamo la sovrapposizionedi tessuti più ariosi, mussola o crêpe. Sovrapponendo mussole cangianti in diverse tonalità, il colore dell’interocapo cambia a ogni movimento del tessuto. Combinando diversi tipi di tessuti, si può giocare con i volumi e gli effetti cromatici. Moiré con mussola, taffetà con crêpe, con o senza ricamo. Combinazioni insolite e dissonanti dove l’opulenza è regina. Utilizzando diversi tipi di tessuti, giochiamo anche con le trasparenze. Questo ci permette di ingrandire il corpo, di distinguerlo per trasparenza, di vederlo senza vederlo.

Per quanto riguarda i colori, i blu, gli occhiali, i beige, i rosa. Associamo i colori, abbracciamo l’audacia, osiamo. Una fioritura di colori traslucidi e luminosi. Nel tessuto o nel ricamo, giochiamo con i contrasti.Ricamati, applicati o in patchwork, mescoliamo tutti gli elementi del manner di Louis Comfort Tiffany per creare un’idea di profondità nel capo.

Mescolando diversi tipi di filo, opaco o lucido, si accentuano le curve, le ombre e le luci. Per riprodurre l’idea delle venature dei fiori, utilizziamo una tecnica di ricamo manuale a macchina per applicare strisce di crêpe. Questo disegno tessile darà un effetto visivo di plissettatura e di volume. Questa plissettatura viene poidipinta a mano per accentuare gli effetti di luce e ombra. Per mettere in risalto solo gli elementi tessili, le asole sono nascoste; giochiamo con i sensi realizzando asole all’inglese. Per quanto riguarda i polsini, non sono sempre fissi. Con arricciature o bracciali, diamo particolare importanza al fondo delle maniche.

Per mettere in evidenza solo gli elementi tessili, le asole sono nascoste, realizzate in stile inglese. Ilbracciale è attaccato alla manica con due punti fatti a mano. Lo scopo di questi punti è quello di distribuire il volume della manica a piacere, a seconda del gusto e del ricamo. I polsini sono chiusi da gemelli in metallo perlato, che aggiungono rilievo e volume a entrambi i lati del polsino. Per il colletto, il fondo delle maniche e le rifiniture degli orli, viene utilizzato un punto di ricamo “A-Jour” per ottenere una finitura a picot molto fine e delicata.

In questa collezione spicca il lavoro di dettaglio. Sottolineiamo l’arte del taglio, il lavoro di dettaglio e la nobiltà del materiale.

 

A new way to observe light. Multicolours, soft or explosive, translucent or opaque. A palette of infinite richness, where each tone is as unique as it is ephemeral. The art of light is even more particular through glass. The light will pass through the glass and be reflected, creating new shades. Each asperity of the glass will betranscended and transformed into a shape, into a colour.

This phenomenon can be observed more particularly with stained glass windows. Painted, engraved, cut, inlaid, between the interplay of glass and light. In this collection, I play with effects and reflections. A game offabrics, of textile design where lines and elements are mutate into embroidery. Transparent, fluid, opulent, wetwist the effects to challenge our visual perception.

In order to find the perfect balance, I studied the work of the designer Louis Comfort Tiffany. Master glassmaker of the art nouveau movement, he invented his own way of working with glass. Pleated, marbled,moiré, he creates glass in volume. Imperfections, in colour or effect, are a positive thing for him. He isconstantly innovating to find new effects, his goal remove :to create more colours with glass than it is possible to do with a palette of paints.

As an innovator, he created his own type of glass, the Favrile glass. He added metallic powder to the stillliquid glass to give his glass an iridescent effect. Collars become magnolias, armholes are raglan and cuts are ample and rounded. We play with the cuts, we sculpt the garment. For this, we select fabrics that keep their shape: taffetas, double and triple organza and moirés.

With these fabrics, we create masterpieces, coats, trousers, skirts, capes or shirts.

For flowing garments, skirts or dresses, we favour a superposition of more airy fabrics, muslin or crepe. By superimposing changing muslins in different shades, the colour of the whole garment change with eachmovement of the fabric. By combining different types of fabrics, you can play with volumes and coloureffects. Moiré with muslin, taffeta with crepe, with or without embroidery.

Unusual, dissonant combinations where opulence is Queen. By using different types of fabrics, we also playwith transparency. This allows us to magnify the body, to distinguish it by transparency, to see it without seeing it. As for the colours, blues, glasses, beiges, pinks. We associate colours, we embrace audacity, wedare. A flowering of translucent and luminous colours. In fabric or embroidery, we play with contrasts. Embroidered, applied or in patchwork, we mix all the elements in the man- ner of Louis Comfort Tiffany to create an idea of depth in the garment. By mixing different types of thread, matt or shiny, curves, shadows and lights are accentuated.

Initially used in the stained-glass windows to hold the pieces of glass together, this black line is reproduced to accentuate the curves even more. To cut the elements, we use an “Aperto-Chuiso” zigzag stitch, whichmeans that the line will not always have the same thickness. We will subtly work with this element to give animpression of volume. To reproduce the idea of flower veins, we employ a manual machine embroidery technique to apply strips of crepe. This textile design will provide a visual pleated effect as well as a lot of volume. This pleating is then hand painted to accentuate the light and shadow effects. In order to highlightonly the textile elements, the buttonholes are hidden, we play with the senses by making English buttonholes. As for the cuffs, they are not always fixed. Either gathered or in bracelets, we give particular importance to the bottom of the sleeves. In order to highlight only the textile elements, the buttonholes are hidden, made in the English buttonholes style. The cuff bracelet is attached to the sleeve by two handmade stitches. The purpose of these stitches is to distribute the volume of the sleeve as desired, depending on taste andembroidery. The cuffs are closed with pearly metal cufflinks, which add relief and volume to both sides of thecuff. For the collar, the bottom of sleeve and the hem finishes, an “A-Jour” embroidery stitch is used to give avery fine and deli- cate picot finish.

The detailed work is prominent in this collection. We emphasize the art of the cut, the work of detail, and the nobility of the material.